Wollen trui - Reisverslag uit Katete, Zambia van Iuke Douwes Dekker - WaarBenJij.nu Wollen trui - Reisverslag uit Katete, Zambia van Iuke Douwes Dekker - WaarBenJij.nu

Wollen trui

Door: Iuke

Blijf op de hoogte en volg Iuke

02 November 2012 | Zambia, Katete

Mul i bwangi,

Schrijven van een blog over het leven in Zambia zou niet heel lastig moeten zijn. Indrukken genoeg zou je zo zeggen. Toch is het juist weergeven van dokteren in Afrika een hele uitdaging, misschien vooral omdat je over elke dag al bijna een boek vol zou kunnen schrijven. Al vier keer heb ik mijn volgende blog geschreven, en toch begin ik nu aan de vijfde. Om de kijker thuis nog net een iets beter beeld zonder al te veel ruis te kunnen geven.

Laat ik vandaag eens een verhaal vertellen over frustraties, de zaal en alle mooie momenten, ik denk dat ik dan weer vier uur verder ben. Drie weken op de kinderafdeling alweer, de tijd vliegt. Frustratie is zinloos, zover was ik op dag één al. Zusters lopen nou eenmaal harder achteruit dan vooruit, hebben altijd 1000 andere dingen te doen, weten niet hoe de kinderen heten en gaan rustig nog even lunchen als je graag wil dat iets nu gebeurt. Als je zelf gaat lunchen kan het goed zijn dat je terugkomt en de zuster aan komt sloffen dat er een kwartier geleden een kind is overleden. Je bellen vonden ze niet zinvol, reanimeren evenmin.
Dat datzelfde kind de afgelopen week door de Zambiaanse artsen gezien is, en dag in dag uit is omschreven als “improving” levert inmiddels ook geen verbaasde blik meer op. Hoewel verbazing altijd beter is dan frustratie. Met enige verbazing kijk ik dan ook toe hoe zuurstofslangen door vijf kinderen tegelijk gebruikt worden, er drie kinderen in één bed liggen of de ziekste kinderen rustig na de visite op moeders rug mee naar buiten gaan.

“Child is improving” is een terugkerende term tijdens de visite. Ik denk misschien wel de meest gebruikte zin. Of de moeder nou een verhaal van 5 minuten houdt tegen de vertaler (een zuster, andere moeder of random persoon, dat maakt allemaal niet uit) of van één woord, het antwoord is standaard hetzelfde. Het is dan ook om deze reden dat ik mij inmiddels enigszins heb verdiept in het Chichewa en, zij het staccato met zinnen bestaand uit één woord, een redelijk verhaal op papier kan krijgen wat er aan de hand is. Hoewel de keren dat mijn gebrabbel tot de grootste hilariteit leidt onder de horde moeders ook niet meer op een hand te tellen zijn.

Moeders zijn hier net leeuwen, dag en nacht waken ze naast het bed en verschonen en verzorgen hun eigen kind. Borstvoeding is dagelijkse kost, en plein public en rustig tot een jaar of 4. Iets minder leeuw zijn ze overigens als het gaat om beleid, want de keren dat ik vragen kreeg over mijn voorstel zijn helaas beperkt terwijl ik ook niet de almachtige dokter ben.
Vandaag begon de zorgzaamheid wel een hele bijzondere vorm aan te nemen, want een hele rits moeders maakte zich ernstig zorgen over het feit dat ik slechts een T-shirt aanhad. Het was namelijk 25 graden en bewolkt, reden voor de gemiddelde Zambiaan om vijf wollen vesten aan te trekken. Uitleg dat het thuis nog minstens twintig graden kouder was mocht niet baten. In ieder geval had ik weer genoeg gelachen om de rest van de dag door te komen.

Het weekend staat voor de deur, tijd voor een koude Mosi.
Liefs,
Iuke

  • 03 November 2012 - 18:16

    Fabiola:

    hey Iuke, wat een ervaringen zeg. Het lijkt me echt gaaf als je, ook onder deze voor ons toch barre omstandigheden, levens kunt redden. Hebben ze daar ook psychologen of is dat echt een station te ver? Haal er het maximale uit en geniet. Vanuit m'n luie stoel genietend van het vuur in de openhaardkachel, want het regent buiten en ik heb daar niets verloren vind ik. Fab's XXX

  • 04 November 2012 - 13:21

    Davy:

    Hey Iuke,

    Mooi verhaal Iuke. Mooi vind ik hoe je omschrijft 'frustratie is zinloos'. In het vliegtuig denk je allemaal nog dat het wel meevalt, maar als je de eerste Afrikaanse nurse aan het werk ziet en de hordes mensen op een zaal, dan weet je dat het niet mee gaat vallen. Geniet van deze prachtige ervaring, deze ervaring maakt je een betere arts dan je al was :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iuke

Langer dan een 1,5 jaar in Nederland is altijd een goede reden om op reis te gaan. Na Azië, Nieuw Zeeland en Argentinië ga ik de witte jassen in Nederland verruilen voor een witte jas in Zambia. Twee maanden zal ik mijn beste dokterzijn uitoefenen in wat bekend staat als het grootste missionarisziekenhuis van Zambia.

Actief sinds 11 Jan. 2009
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 22310

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2012 - 19 December 2012

Co-schap tussen de olifanten

28 September 2010 - 29 Oktober 2010

Argentinië

31 Januari 2009 - 03 April 2009

Azie en Down Under

Landen bezocht: