At what age can you smoke in Holland? - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Iuke Douwes Dekker - WaarBenJij.nu At what age can you smoke in Holland? - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Iuke Douwes Dekker - WaarBenJij.nu

At what age can you smoke in Holland?

Door: Iuke

Blijf op de hoogte en volg Iuke

08 Februari 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Dag lieve kijkbuiskinderen,

Bijna een week verder en een hoop gezien en meegemaakt. In Singapore hebben we nog 1,5 dag de toerist uitgehangen en de botanische tuinen en Chinatown bezocht. Ik blijf Singapore een vreemde stad vinden, aan de ene kant word je van alle kanten aangekeken en is iedereen om je heen Aziaat, maar aan de andere kant is het ook niet echt Azie zoals hier in Maleisie. Wat nog wel het meeste mist is de eigen identiteit van Singapore, ze hebben geen enkel gebouw of standbeeld met een geschiedenis, alles wat ze leuk vinden in andere landen kopieren ze. Neem Little India, een Indiasche wijk, als je daar loopt ziet het er voor zover ik kan beoordelen echt wel Indiaas uit, maar dan voelt het meer als Madurodam want na 2 meter loop je er weer uit.

Na Singapore zijn we met de bus naar Johor Bahru gereisd, een plaats net over de grens in Maleisie. Geen ruk te doen daar maar dat was visatechnisch handiger en we konden toch weer een half uur later opstaan voor de trein naar het noorden.(ook belangrijk!) Ondanks dat we er maar 20 uur waren, was JB wel een redelijke Aziatische vuurdoop. Niks geen Engels begrijpende mensen, alleen maar ongegeneerd aangestaard worden. Ook dragen opeens alle vrouwen een hoofddoek dus hebben wij ook maar een poging tot gedaan en een bandanading gekocht, integratie is belangrijk.:)

Volgende ochtend(woensdag) vroeg de trein genomen naar Taman Negara National Park. Onderweg wat gesocialized met Singaporeanen die het er toch wel over eens waren dat dit echt wel een hele crappy trein was en een beetje bijgeslapen. De trein had uiteraard vertraging door wat koeien op de rails dus misten we net onze aansluiting met de bus naar het park en was er de keuze tussen een paar uur met 35 graden doorbrengen in een verlaten gat, of met Engelsen een taxi delen. Gemakzuchtige Nederlanders als wij zijn natuurlijk de taxi genomen, alleen jammer dat de taxichauffeur lichtlijke zelfmoordneigingen had..Bumperkleven(maar dan echt op 10cm) en inhalen voor een tegenligger waren dagelijkse kost voor deze lunatic dus weer wat near heart attacks rijker kwamen we aan in de jungle.

Gelukkig was dit echt een hele chille plek dus hutje uitgezocht met uitzicht op de rivier(en dan noemen ze het riverview lodge, zo gek..)en de rest van de dag doorgebracht met het aanvullen van onze magen met alles waar banaan in voorkomt. Volgende dag besloten oud en wijs genoeg te zijn om zonder gids de jungle in te gaan en naar de Canopy Walkway gelopen. Dat was echt te vet, op 40 meter boven de grond hebben ze een 500m lange touwbrug gebouwd tussen de bomen.( foto's volgen!) Daarna zijn we verder naar boven gelopen naar een heel mooi viewpoint met uitzicht op de hoogste berg van Maleisie, if you can't be there, just look at it:)

Hele jungle afgezocht naar wilde beesten maar verder dan insecten kwamen we niet en natuurlijk op het moment dat je de jungle uitloopt een hele groep apen, mission accomplished!

Volgende dag weer wat gewandeld richting Bukit Inda, een ander mooi viewpoint, maar de afstands en wegwijsborden ontbraken nogal eens dus bij gebrek aan vertrouwen in de goede weg maar omgekeerd en de middag chillend doorgebracht. En natuurlijk hoor je dan achteraf van een medereiziger dat je waarschijnlijk echt 100 meter voor het doel bent omgedraaid, ach ja die dingen zijn er ook..

Gister hele dag in de trein doorgebracht, over de Jungle Railway. Echt heel cool, je rijdt 8 uur alleen maar door de jungle en op een gegeven moment zijn de stations niet meer dan een hutje waar 1 familie woont. Hadden ook nog een canadees en Engelsman(vonden wij wel veilig even met mannen reizen, en zij wilden alles weten over Amsterdam en dan met name over wanneer je mag smoken:)) gevonden als reismatties maar helaas werden die voortijdig door een onduidelijke taxichauffeur uit de trein gevist met mooie beloften dua werd het weer the two of us. Zitten nu dus in Kota Bahru bij Zeck's hostel, een verademing in de grote lawaaiige Aziatische wereld. In een zijstraatje met de aardigste mensen die je je voor kan stellen. Ze willen alles van ons weten en vinden het geweldig dat we zussen zijn.( Wel zielig voor our mom, very lonely)Natuurlijk vind ik de man wat aardiger want die kon tenminste meteen zien wie de oudste is!
Nu weer tijd voor sightseeiing en er volgt snel meer.(bijvoorbeeld of we de " gesloten maar toch open of toch gesloten" Perhentian Islands hebben kunnen bereiken.:)

Hasta la vista en een dikke kus!

• 08 Februari 2009 - 07:28

Su:

heee iuke!
    leuke verhalen! Dat is nog wel wat anders dan stage lopen in Engeland ;)
    Volgens dezse website is jouw bericht "Over 1 uur" geschreven, dus ik ben benieuwd wanneer mijn reactie wordt geplaatst :)
    Veel plezier en ik kijk uit naar de foto's!
    liefs, Su

• 08 Februari 2009 - 07:45

Anouk:

Hee Iuke! Klinkt goed allemaal, wat een ervaringen! Geniet er van hoor:) Met de jongens gaat het goed! Sander ingewisseld voor Rawin (omdat ie stopte):P Maar dat gaat heel goed! Ik ga ze vanmiddag weer coachen... het is wel zwaar als enige kleintje haha, al die pesterijtjes;). Maar ik hou ze onder de duim hoor! Take care,X Anouk

• 08 Februari 2009 - 11:19

Sjeel:

Lieverd,

Wat denk je wat...?

Ik wil foto's zien!!!!
    Ben echt benieuwd!

Je verhalen zijn leuk.. Wie immer ;)

Smeckert!

• 10 Februari 2009 - 20:22

Je Liefste Nichtje:

Haay Tantie, wat een mooie verhalen, haha! Heb wel een paar keer moeten lachen! Hoop dat de rest van de reis ook zo'n leuk avontuur gaat worden! Hier gaat alles goed, behalve dat ik al bijna 2 weken nu de griep heb.. en eigenlijk deze week se-week heb. Maarja! Dat haal ik ook wel weer in ;). Veel liefs, Esther (K)

• 11 Februari 2009 - 08:33

Annie En Tom:

Hoi Iuke,
    We volgen je. Leuk om via internet te zien en te lezen wat jullie allemaal beleven.
    Geniet van alles wat jullie zien en beleven en laten het goede ervaringen en herinneringen zijn voor later.
    Heb een goede maar vooral gezonde reis verder.
    Groeten,
    Annie en Tom

• 13 Februari 2009 - 20:54

Jolijn:

He Iuke!

Leuk om je berichtjes te lezen! het ziet er echt waanzinnig mooi uit bij jullie! Heel gek dat Eem en ik aan de andere kant van de wereld zitten nu!

Geniet van alles!
    xxx